Lentoliikenteen uusi aika

Alueellinen lentokenttäverkosto haluaa yhteistyössä maan hallituksen kanssa luoda lentoliikenteen toimintamallin, joka takaa Suomen eri osien saavutettavuuden ilmastollisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla.

Digitaalinen etälennonjohto, pienemmät lentokoneet ja uudet käyttövoimat (sähkö, vety) sekä siirtyminen kohti kysyntä- ja kutsupohjaista lentämistä alentavat kustannuksia.

Lentokenttien omistus on arvioitava ennakkoluulottomasti. Uuden ajan lentomarkkina edellyttää kokeilukulttuuria ja uusien ilmaliikennepalvelujen tunnetuksi tekemistä. Uusien reittien ja palvelukonseptien kokeilut edellyttävät valtion erillisrahoitusta.

Nykytilanne

Tulevaisuus

Finavian ulkopuolisten kenttien rahoitus on nostettava alle miljoonan euron tasosta 20 miljoonaan. Nykyisin lentoliikenteen infrastruktuuri rahoitetaan muista liikennemuodoista poiketen ilman julkista tukea. Jatkossa valtion tulee tukea infran rakentamista ja ylläpitoa samoin kuin tie- ja raideliikenteessä. Varsinainen lentoliikenteen operointi toimisi markkinaehtoisesti ja julkista ostoliikennettä kohdennettaisiin vain erityistapauksissa tarkoin valituille yhteysväleille.

Alueellisen lentoliikenteen toimintamalli perustuu edullisempiin operointikustannuksiin ja alhaisempiin lentoasemainfran ylläpitokuluihin. Tämä mahdollistaa alueiden saavuttamisen lentäen taloudellisesti realistisella tavalla.